Vietnam! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Corine - WaarBenJij.nu Vietnam! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Corine - WaarBenJij.nu

Vietnam!

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

16 Februari 2015 | Vietnam, Hoi An

Vietnam! Wat ons hoogtepunt zou moeten worden werd bijna ons dieptepunt. Op woensdag 4 februari waren we aangekomen in Hanoi. Het was er koud en mistig, erg wennen na de zon en warmte in Laos. Het ergste was dat we er al snel achter kwamen dat we een groot probleem hebben met het reizen rondom het TET festival (het Vietnamese nieuwjaar). Van half februari tot eind februari zitten namelijk alle treinen en vliegtuigen vol en de bussen zijn schandalig duur. Dit betekende dat we onze plannen moesten wijzigen. Na tal van scenario's langs te hebben gelopen hebben we besloten om voor 19 februari (nieuwjaarsdag) in het zuiden van Vietnam te zijn. We moeten heel veel overslaan en alles korter dan gepland doen. Echt ontzettend balen en stom dat wij daar van tevoren niet goed over na hebben gedacht. We hebben het gewoon totaal over het hoofd gezien. In een dag hebben we alles voor Vietnam gepland, zodat we zeker waren van vervoer en accommodatie.

Vanuit Hanoi hebben we als eerst een tweedaagse tour naar Sapa gemaakt. Sapa is een super mooi gebied helemaal in het noorden van Vietnam. We gingen er met de nachttrein heen. Helaas toen we aankwamen voelde ik me niet goed, alweer een tegenslag. Eenmaal in het hotel ben ik meteen het bed ingedoken. Jammer genoeg de eerste trekking (een wandeling door de bergen/natuur) moeten overslaan. Het was ook nog eens super koud in Sapa, rond de 4 graden, bibberen dus. Gelukkig hadden we een elektrische deken in bed die al was aangezet door het hotelpersoneel. 'S middags voelde ik me al iets beter en zijn we naar de lokale markt gelopen waar locals allerlei etenswaren en souvenirs verkopen.
De volgende dag durfde ik het wel aan om mee te gaan met de trekking van 12 kilometer. We hadden laarzen gehuurd, want de weg was erg modderig hoorden we. Nou, dat was het inderdaad! Er liepen veel lokale vrouwtjes met ons mee. Eerst snapte ik niet zo goed waarom er zoveel met ons mee liepen. Later, toen we van de verharde weg af gingen wel. Het was zo modderig dat je snel uitgleed en die vrouwtjes waren er om ons te ondersteunen. Ik was een kop groter dan het vrouwtje dat mij hielp, maar jeetje wat was ze sterk! Het was een hele zware en intensieve tocht, zeker omdat ik net ziek was geweest, maar ik had het voor geen goud willen missen. Samen met de locals door de prachtige natuur survivallen, echt top! Ondanks de kou en mist was het een onvergetelijke ervaring.
'S avonds gingen we weer met de nachttrein terug en toen de volgende dag meteen door naar Ninh Binh. Hier hebben we de tempels van Hoa Lu bezocht en daarna met een bootje door Tam Coc gevaren. Dit bestaat uit gigantische karstgebergten. We hadden een Vietnamees echtpaar dat ons op hun bootje vervoerde. Dat deden ze niet met de handen zoals je zou verwachten, maar met de voeten! We vaarden tussen de bergen en het groen van de net opkomende rijst. Ook gingen we nog door twee grotten. Prachtige omgeving.
De volgende dag hadden we weer een tripje gepland staan, naar Ha Long Bay. In deze baai vind je vele rotsen die uit de zee rijzen. We zaten het grootste gedeelte van de dag in de bus, want het was vanaf Hanoi ruim 3 uur rijden. We hadden wederom grauw weer, maar het was nog steeds heel erg mooi om te zien. Verder zijn we nog naar een typisch Vietnamese water puppet show geweest en hebben we de Hoa Lo gevangenis bezocht.

Donderdag zijn we in Hoi An aangekomen. Dit is werkelijk een shop paradijs. Hier kun je kleding op maat laten maken. Ik heb een jas, blazer en twee jurkjes laten maken. Super leuk! :) Het stadje is daarnaast gezellig en sfeervol. Hier zie je het authentieke Vietnam, omdat de stad zo goed als onaangetast is gebleven tijdens de Vietnam-oorlog. Het is ook nog eens op 15 minuten fietsen van het strand gelegen. Kortom; wij hebben ons hier uitstekend vermaakt.

Morgen vliegen we naar Ho Chi Minh City om daar het TET festival verder af te wachten. Kunnen we voor de tweede keer nieuwjaar vieren ;) Tot de volgende keer!
Liefs, Corine