Eerste week in Laos! - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Corine - WaarBenJij.nu Eerste week in Laos! - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Corine - WaarBenJij.nu

Eerste week in Laos!

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

18 Januari 2015 | Laos, Don Det Tok

We zijn in Laos! Toch wel heel anders dan Thailand hoor. De laatste dagen in Thailand waren ook al anders dan voorheen, omdat we echt in een niet toeristisch gebied zaten. Vrijdag gingen we met regen weg uit Chiang Mai. Kwam de poncho voor de eerste keer van pas! De volgende dag kwamen we 's morgens vroeg in Kalasin aan. De busrit verliep goed, al was het soms best een beetje eng omdat we door de bergen gingen en het regende. We zagen veel ongelukken. Eenmaal in Kalasin waren we al meteen een attractie, twee blonde lange dames, dat trekt bekijks. We werden op de centrale markt afgezet en liepen daar rond tot Hans ons kwam ophalen. Ik had het gevoel dat iedereen naar ons keek en over ons praatte. Ze riepen ook "falang" (buitenlander) naar ons. Dat was wel even wennen, maar op een gegeven moment heb ik me er maar niet teveel van aangetrokken.
Op de markt zie je werkelijk van alles. Van kleding tot groente en fruit en van bloemen tot vlees en vis. Het vlees lag open en bloot. Hele kippen, varkenskoppen en de vis lag nog te spartelen.
We hebben in deze dagen het 'echte' Thailand gezien, gewoon zoals de mensen leven op het platteland en in de stad. We hebben nog deelgenomen aan een openingsfeest van een woning in de buurtschap waar wij verbleven. Dat ging echt op z'n Thais, harde muziek, samen dansen, veel drank en monniken op bezoek (ja, een vreemde combinatie voor boeddhisten :p). Het waren erg bijzondere dagen en een waardevolle toevoeging voor onze reis door Thailand!

Toen op naar Laos. We gingen van Kalasin naar Mukdahan met de bus en vervolgens met de bus naar Savannahket. De grensovergang was hectisch. Iedereen in de bus moest een stempel dus dat duurde wel even. Wij waren als laatste terug en de bus zat ondertussen vol (geen idee waar al die mensen ineens vandaan kwamen). We werden er nog bij ingedrukt en in de knel reden we de brug tussen Thailand en Laos over. Vervolgens visum regelen en op naar ons hostel. Savannakhet was saai, dus meteen de volgende dag door naar Pakse. Die busrit zal ik nooit meer vergeten. Het begon al met Laotiaanse jengelmuziek die keihard op de radio in de bus werd gedraaid. De bus reed erg langzaam, met de deur open en stopte regelmatig om mensen in te laten. Toen de bus vol zat werden er krukjes tevoorschijn getoverd waar mensen in het gangpad op konden gaan zitten. Op een gegeven moment stormden er een heleboel dames de bus in om gebraden kip op stok te verkopen. Ze wurmden zich overal tussen en ik kreeg er nog net geen tegen m'n hoofd aan.
Eindelijk na 6 uur kwamen we aan. Nou ja aan, de buschauffeur riep Pakse om, maar we stopten op een verlaten weg, wat totaal niet op een busstation leek. Alleen de toeristen stapten uit en er stond een tuktuk klaar om ons naar het centrum te brengen. Dit kostte wel even 2 euro per persoon (ter vergelijking, de 6 uur durende busrit kostte 4 euro per persoon). De bus was ondertussen weggereden en het centrum was nog 6 km lopen, dus een keuze hadden we niet. Je mag mee, anders ga je maar lopen was het enige antwoord. Dus een beetje beduusd stapten we in. Zo melken ze je hier als toerist op alle mogelijke manieren uit was onze conclusie.
Pakse is een stad, maar het lijkt eerder op een dorp. Het is er rustig en gemoedelijk. Wel fijn na alle drukte in Thailand. We hebben hier een tocht naar het Bolaven Plateau gedaan. Een prachtige omgeving, mooie natuur en watervallen. Ook kwamen we langs vele dorpjes en zagen we hoe de Laotianen leven. Heel simpel, met weinig middelen. Ze hebben elkaar, een hutje, stukje land en een paar dieren. Alle dieren lopen hier overigens los. Het komt regelmatig voor dat de koeien of geiten op de weg lopen.
De volgende dag zijn we naar Don Det gegaan, een eiland op Si Phan Don (ook wel 4000 islands), helemaal in het zuiden van Laos tegen Cambodja aan. We gingen nu niet met een lokale bus, maar met een klein busje via een touristoffice. Dat zal vast wel beter zijn dachten we, maar helaas. We zaten op een halve stoel, omdat er te weinig plekken waren en de chauffeur was nogal aan het scheuren en bij een tussenstop bier aan het drinken, top dus! Allemaal normaal hier in Laos. Gelukkig is het hier op Don Det erg chill. We hebben een bungalow aan het water met hangmatten en een super mooi uitzicht. We doen hier dan ook vrij weinig, al hebben we wel fietsen gehuurd en dit eiland en het eiland hiernaast over gefietst.

Morgen gaan we weer richting het noorden van Laos, we stoppen dan in Thakhek (ongeveer in het midden van Laos).

Tot de volgende keer!
Liefs, Corine

• 18 Januari 2015 - 19:45

Hans:

Ja, super om te lezen hoe jullie verder rondtrekken...Enjoy your next trip. :)