Terug naar Nederland! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Corine - WaarBenJij.nu Terug naar Nederland! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Corine - WaarBenJij.nu

Terug naar Nederland!

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

02 April 2015 | Thailand, Bangkok

Het zit erop! Mijn reis van vier maanden door Zuidoost-Azië is tot een einde gekomen. Heel gek om vanavond op het vliegtuig naar huis te stappen. Thuis lijkt zo lang geleden, maar aan de andere kant is de tijd ook voorbij gevlogen..

In mijn laatste verslag schreef ik dat we de Angkor tempels in Siem Reap gingen bezoeken. Die tempels waren erg mooi en indrukwekkend! De Angkor is een ruïnestad en was tussen de 9e en 14e eeuw de hoofdstad van het Khmer-rijk. In die tijd zijn de tempels gebouwd. Het is een enorm groot gebied, dus je zou er meerdere dagen (of zelfs weken) kunnen vertoeven. Wij zijn er drie dagen geweest en hebben heel wat tempels kunnen bezichtigen. Na die drie dagen was het ook genoeg geweest, want op een gegeven moment lijkt alles wel op elkaar (de bekende uitspraak hier in Azië was van toepassing: same same, but different). Het was ook duidelijk dat het een van de belangrijkste attracties van Zuidoost-Azië is, want jemig, wat was het er druk! Vooral veel Chinezen, heeel veel.. Bijna onmogelijk om een foto zonder een Chinees erbij op te maken ;)

We hebben de laatste week van onze reis in Bangkok doorgebracht. Ons visum van Cambodja was namelijk verlopen, dus we moesten wel naar Thailand en een week was te kort om nog naar een andere bestemming te gaan. We hebben vooral veel marktjes bezocht, gestruind over de straten in het bekende backpackersgebied en we zijn nog naar de bioscoop geweest.
Nu is het tijd om ook Bangkok te verlaten en terug te keren naar Nederland, naar huis!

Ik ben benieuwd hoe ik alles straks weer in Nederland ga ervaren. Ik verlang vooral naar gewoon Hollands eten (een heerlijke stamppot of boterham met kaas bijvoorbeeld :p). De rijst en noodles komen mij werkelijk de neus uit! Ook het reizen telkens van de ene naar de andere plek is na vier maanden erg vermoeiend. Op dit moment kan ik dan ook zeggen dat ik reismoe ben, maar ik weet dat ik het reizen eenmaal in Nederland vast en zeker ga missen. Dan koester ik de momenten die ik hier heb gehad. Het was een geweldige en bijzondere ervaring die mij enorm rijker heeft gemaakt als mens. Je leert zoveel over jezelf, over verschillende culturen, normen en waarden. Je moet je uit de meest bizarre situaties zien te redden, telkens improviseren, flexibel zijn, accepteren hoe de dingen gaan en lopen. Vooral het verkeer, de busritten waarbij je compleet afhankelijk bent van een ander. Ik heb vaak genoeg met de handen voor mijn ogen gezeten omdat men ontzettend scheurt, inhaalt in bochten en de chauffeur bijna achter het stuur in slaap valt. Tijdens de meeste ritten in tuk tuk's durfde ik niet op de snelheidsmeter te kijken.. Het gaat hier allemaal heel makkelijk en klagen heeft geen zin want dat begrijpen de meeste Aziaten niet.
De mensen zijn hier over het algemeen echter ontzettend vriendelijk en lief. Ze zorgen zo goed voor elkaar, zijn gastvrij en behulpzaam. Klagen niet en gaan altijd uit van het goede in het leven. Denken niet in problemen, maar in oplossingen. Geen geld voor een auto? Geen probleem, want met het hele gezin van zes personen op de scooter is de normaalste zaak. Of televisies, banken en andere goederen op de scooter gebonden met het gevolg dat je de bestuurder bijna niet meer ziet. Werkelijk alles is hier mogelijk. Zitten bussen of auto's vol met mensen? Dan maar op het dak of in de laadbak. Zo zou ik nog tal van voorbeelden kunnen noemen. Je kan je er in Nederland geen voorstelling van maken. Hier heeft het er in ieder geval voor gezorgd dat ik met ongeloof heb gekeken, maar ook ontzettend heb gelachen!

Ik kan het reizen in ieder geval iedereen aanraden. Het is een heerlijk gevoel om vrij te zijn, te doen wat je zelf wilt en avonturen aan te gaan.
Daarnaast heb ik het geluk gehad, dat ik een reismaatje had waarmee het ontzettend goed klikte en we veel aan elkaar hebben gehad. Dide, zonder jou had ik dit misschien wel nooit gedaan, bedankt voor deze geweldige tijd!

Verder wil ik iedereen bedanken voor het volgen van mijn verhalen en de meelevende reacties en berichtjes. Ik hoop dat jullie er van hebben genoten :)

Tot snel in Nederland!
Veel liefs, Corine

  • 02 April 2015 - 11:16

    Hans:

    Mooi geschreven!

    Heb jullie gevolgd in de reisverslagen en Whatsapp's..

    Met mijn ogen dicht reisde ik mee..

    Bedankt dat ik mee mocht "reizen"

    goede reis terug.

    gr. Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Corine

Actief sinds 07 Nov. 2014
Verslag gelezen: 1107
Totaal aantal bezoekers 5840

Voorgaande reizen:

30 November 2014 - 03 April 2015

Backpacken Zuidoost-Azië

Landen bezocht: