Update Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu Update Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Corine - WaarBenJij.nu

Update Cambodja

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

18 Maart 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Het einde is in zicht! Over een paar weekjes ben ik alweer in Nederland.. Wat is de tijd toch snel gegaan. Ik geniet nog volop van de laatste weken, maar het is ook fijn om straks naar huis te gaan, back to normal life! ;)
Hier volgt weer een update van mijn reis de afgelopen tijd.

Na Kampong Cham zijn we naar Kampot gegaan. We kwamen 's avonds laat aan, dus pas de volgende dag konden we Kampot verkennen. Er waren gratis fietsen te leen bij ons guesthouse, dat kwam goed uit! We zijn het kleine stadje gaan rondfietsen en we hadden al snel het idee dat het net zo gemoedelijk was als in Kampong Cham. Het is een rustige plaats met vriendelijke mensen en ook nog eens veel leuke eettentjes. We hebben er verder eigenlijk vrij weinig gedaan. De eerste dag hadden we de plaatselijke markt bezocht, wat altijd weer een beleving op zich is (smalle steegjes, veel troep op de grond, allerlei geuren die je tegemoet komen, vlees, vis etc.), en de tweede dag zijn we naar een peperfabriek gegaan. Hier kwamen de pepers aan van de boerderijen en werden ze gesorteerd. Elk peperkorreltje werd nagekeken. De mooie peperkorrels gaan naar het buitenland (80%) en de slechte blijven in Cambodja (20%).

De volgende dag gingen we naar Kep, dat is ongeveer 25 kilometer van Kampot vandaan. Wederom een niet heel erg toeristische plaats, al ligt het wel aan zee. We zijn er met een tuk tuk heengegaan en hadden er gelijk een uitje van gemaakt. We zijn langs de zoutvelden, een grot en een peperplantage gereden. Bij de laatste konden we zien hoe de pepers groeien. Leuk om te zien!
Eenmaal in Kep aangekomen hadden we op dag twee het Kep National Park over gelopen en een vlindertuin bezocht. Daarna zijn we naar de crab market gefietst. Allerlei etenswaren en souvenirs waren hier te koop, maar het staat vooral bekent om de krab die je er overal kon kopen.
De volgende dag gingen we met de boot naar Rabbit Island, een leuk klein eilandje op 30 minuten varen.

Na Kep zijn we doorgegaan naar Sihanoukville, de bekendste badplaats van Cambodja. Dat was inderdaad wel te zien. Overal hotels, barretjes, westerse eettentjes en toeristen. We zijn aan het strand bij een barretje gaan zitten, maar werden continue gestoord door locals die iets wilden verkopen. Om gek van te worden! Het werd ons al snel duidelijk waarom we hier gelukkig niet voor hadden gekozen, maar voor het rustige eiland Koh Rong Samloem, waar we de volgende dag met de speedboot naartoe gingen.

Wat een paradijsje was dat eiland!! Witte stranden, azuur blauwe zee, geen volgebouwd strand en weinig toeristen. We hadden vaak een heel stuk strand voor ons alleen. Onze bungalow grensde bijna aan de zee, dus 's nachts hoorde je de zee op de achtergrond en 's morgens een prachtige zonsopgang. We zijn hier helemaal tot rust gekomen, echt heerlijk! Alles ging er ook heel gemakkelijk. De kokosnoten werden zo voor je neus uit de boom gehaald en in het restaurantje hield het personeel ook wel van een duik in de zee, en zo kon het zijn dat je door iemand in z'n handdoekje bediend werd. Haha geweldig is dat toch :)
Er was geen WiFi op het eiland en alleen van 6 tot 10 's avonds was er stroom. Back to basic en dat beviel prima!

Helaas na 3 nachten moesten we het eiland gedag zeggen. We gingen weer terug naar het veste land voor nog een paar dagen aan het strand in Sihanoekville. Nu niet bij het drukke toeristische gedeelte, maar het veel rustiger gelegen strand Otres Beach. Het was hier niet zo mooi als op het eiland, maar we hebben toch nog een paar heerlijke dagen zon, zee en strand gehad. Zaterdag waren we nog naar een avondmarkt geweest met live muziek en veel lekkere eetkraampjes.

Maandag gingen we terug naar Phnom Penh en de volgende dag door naar Siem Reap. Daar verblijven we de komende dagen om het grootste tempelcomplex van de wereld te bezoeken, namelijk de Angkor Wat. Daarna gaan we nog naar Battambang en dan alweer door naar Thailand, om de laatste week in Bangkok door te brengen.

Liefs, Corine